Isnin, 20 April 2015

Sebuah Renungan Tentang Ketakutan Sastera Hari Ini: Puisi Hati.

Aku duduk di kamar ini
mengenang nasib yang menimpa diri.
Celakalah si jahanam,
meninggalkan aku sendiri.

Lupakah kau pada kenangan
yang kita kongsi bersama?
Kini aku cuba mencari ketenangan
setelah kau tiada.

Jangan kembali kepadaku,
kerana sedikit pun aku tak kisah tentangmu.
Berambus dari sini!
Aku tak perlu kau lagi!

Puisi ini saya tulis dalam waktu kurang dari 5 minit. Caranya mudah, hanya perlu guna rumus rima di akhir baris dan pastikan jumlah baris adalah sama untuk setiap rangkap. Sewaktu menulis ini, saya sedang mengalami emosi yang tidak terkawal. Memang tidak ada orang yang akan mengerti tentang kesedihan saya. Puisi ini saya tulis untuk meluahkan perasaan dan cuba untuk melupakan kenangan dulu. Cinta itu perit dan tidak selalunya indah seperti yang kita selalu bayangkan. Menulis puisi adalah satu terapi dan cara untuk melupakan kenangan lalu.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan